zaterdag 23 mei 2009

impliciete soortdenken

Vaak stel ik aan mensen de vraag welke eigenschappen alle en alleen mensen hebben, welke belangrijke criteria een onderscheid kunnen maken tussen mensen en andere dieren. Met andere woorden: waarom mogen we varkens en koeien wel slachten en beschouwen als gebruiksvoorwerpen, als bezit, als middel voor onze doelen? Wat hebben alle mensen, in het bijzonder mentaal gehandicapte weeskinderen, dat varkens en koeien niet hebben? Waarom mogen we geen mentaal gehandicapte weeskinderen slachten voor orgaandonaties, wetenschappelijke experimenten,...? Worden dieren niet gediscrimineerd?
Wat we vaak horen: "Het zijn ook mensen."
Dit is discriminatie op basis van soort. Waarom zeggen ze niet: "Het zijn ook blanken"? Of het zijn ook mensapen, of het zijn ook zoogdieren of het zijn ook gewervelde dieren?
Stel we moeten aan een buitenaards wezen onze tehiek uitleggen. We kunnen de biologische classificatie voorstellen als een kast met verschillende laden. De Bovenste laden is die van de 'rijken' (plantenrijk, dierenrijk,...). De tweede is die van de 'stammen' (chordadieren,...). Vervolgens hebben we de onderstammen (gewervelden,...), de klassen (zoogdieren, vogels,...), de orden (primaten,...), de families (mensapen,...), de genus (Homo,...), de soorten (Homo sapiens), de ondersoorten (homo sapiens sapiens) en tot slot de populaties (blanken,...).
De twee onderste laden zijn niet goed: dat zou racisme zijn als we de 'morele gemeenschap' (de ethisch belangrijke wezens) beperken tot bv de populatie van blanken. De eerste zeven laden worden blijkbaar ook niet bekeken.
Dus waarom, ik heraal: waarom nemen we in 's hemelsnaam de achtste lade en wijzen daar de soort van homo sapiens aan en zeggen dat alle en alleen (voelende) wezens van die soort het basisrecht hebben om niet gebruikt te worden als louter middel voor onze doelen?
Leg dat eens uit aan een buitenaards wezen, en hij zal vreemd opkijken. Waarom de achtste, niet de negende, niet de zevende...? Is dat niet een beetje heel belachelijk?
Is het niet veel beter om het basisrecht toe te kennen aan alle voelende wezens?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten